[ blog 2 van de 8 ]

Online strategie opzetten?

Niets in minder waar, tot op de dag van vandaag heeft de meerderheid van het MKB nog steeds geen strategie voor online marketing. Er zijn veel ondernemers die verzeild raken in doelloos ronddwalen zonder duidelijk plan. Logisch ook, ze zien door de bomen het bos niet meer. Dit is niet alleen het geval in de consumentenmarkt, maar vooral in B2B. In deze bedrijven pakken zowel marketing als sales de zaken online ongepland aan. Ze doen wat ze willen doen en wat het gemakkelijkste te implementeren is. Maar… het is nog niet te laat! In deze blog helpen we je bij het maken van een effectief online marketingplan.

Deze online strategie is wel van toegevoegde waarde!
In het geval dat je geen online marketingstrategie hebt, maar je concurrenten hebben er wel een, sta je al 10-0 achter. Zoals we het intro al begonnen, heeft het overgrote deel van het MKB nog steeds geen online strategie. Onze ervaring is dat je nog steeds stappen kunt maken wanneer je in ieder geval al een gedegen plan ontwikkelt. Wel zijn er markten waarin de concurrentie tegenwoordig steeds heviger wordt. Mis de boot niet en zorg ervoor dat je middels een gedegen plan al ervaring opbouwt.

Waarom zou ik een online marketingplan moeten hebben?
Wil je online meer op de voorgrond treden? Wil je meer sales en leads genereren? Wil je een verhoging van de marge van de omzet creëren? Dan moet je een digitaal marketingplan ontwikkelen. Een strategie kan je helpen op koers te blijven. Het stelt je ook in staat om bewuste veranderingen door te voeren. Het maakt niet uit of je B2B of B2C bent. Een goed geplande strategie is de basis voor een succesvolle online structuur.

Online marketing kent een veelheid aan mogelijkheden en vormen. De keerzijde van deze mogelijkheden is dat je als ondernemer of marketingafdeling al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Een goed opgestelde internet marketing strategie dient als leidraad om de juiste keuzes te maken en dezelfde online visie vast te houden. Onze tip: Doe liever 3 dingen heel goed, dan 8 dingen half.

Wat is nu precies een online marketingplan?
Een online marketingstrategie is eigenlijk het resultaat van het bedrijfsplan. De online strategie geeft je de breedste dekking van digitale kanalen. Het richt zich op activiteiten die online zijn en de kanalen die online beschikbaar zijn. Het doel is om de lange termijn doelen van de organisatie (mede) te behalen middels online campagnes.

In het digitale marketingplan bepaal je de algemene doelstellingen van jullie online marketing op lange termijn, evenals de richting van alle acties via het internet en de verdeling van online middelen die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken. Bij het maken van een online marketingstrategie schets je precies de acties die je online wilt ondernemen en waar jullie prioriteiten liggen.

Wil je online prominenter zichtbaar worden? Wil je meer verkopen en leads? Wil je een verhoging van de marge op de omzet? Dan moet je een online marketingplan ontwikkelen. Een online strategie helpt je op de juiste koers te blijven. Het maakt niet uit of je in de business-to-business of business-to-consumer markt zit. Een goed geplande strategie is essentieel voor een succesvolle online succes.

Wat is de meest effectieve aanpak voor online marketing?
Marketing heeft in essentie alles te maken met het inspelen op de eisen en voorkeuren van jullie prospects en klanten. Het is geen exacte wetenschap. Er leiden ook hier meerdere wegen naar succes. De beste methode om erachter te komen op welke manieren je contact kunt maken met jouw klanten en hen kunt overtuigen, is door aan te sluiten op de reis van de klant, waarover later meer, en door te blijven experimenteren. Online is alles zichtbaar en meetbaar en je kunt voortdurend blijven bijsturen.

Hoe ziet een goede online marketing strategie eruit
Als je begint te werken aan een online marketing strategie is het belangrijk om de strategie duidelijk te schetsen in een plan. Het moet minimaal de volgende onderdelen bevatten:
– doelstellingen
– budgettering
– doelgroepbepaling
– de communicatieboodschap
– de merkpropositie

Om het wat eenvoudiger te maken gebruiken we een mooie metafoor vanuit het vissen. Een visser stelt zichzelf altijd enkele vragen voordat hij gaat vissen.

Hoeveel vis moet ik vangen?
Je wilt de beste vangst van de dag binnenhalen. Hoe meer je wilt vangen, hoe meer lokvoer je nodig hebt, en uiteraard ander materiaal. Dit geldt ook voor je leads. Hoe meer middelen, hoe hoger je kosten zullen zijn. Het uiteindelijke budget is bepalend voor je doelstelling. Je vist de oceaan ook niet leeg met één simpele hengel. Ook het aas (de ingezette kanalen) spelen zeker een grote rol.

Wat voor soort vis wil je vangen?
Wanneer je gaat vissen denk je na over wat voor soort vis je wilt vangen. Vergelijk het met een doelgroep. Ook een doelgroep heeft specifieke kenmerken waarop je je kunt richten.

Waar zwemmen de vissen?
Een haai hengel je niet uit een meer en een aal niet uit de oceaan. Ook jouw doelgroep kan zich op verschillende plekken bevinden. Bepaal deze van te voren goed. Doe onderzoek naar je doelgroep. De één is actiever op de socials, een ander zoekt veel via YouTube.

Wat eet de vis?
Als je weet waar je doelgroep zich bevind en waaraan ze de voorkeur geven, weet je ook hoe ze te zijn verleiden. Trek allereerst de aandacht, want zonder aandacht val je niet op. Een effectieve campagne trekt ook de aandacht aan.

Hoe creëer je aantrekkingskracht?
Als je hun aandacht hebt getrokken, is het belangrijk die vast te houden. Idealiter wil je dat de potentiële klant onmiddellijk jouw aandacht trekt. Maar meestal doen ze dat niet in eerste instantie. Daarom gooien we er ‘extra lokaas’ in. De kracht van marketing is namelijk ook herhaling. Online werkt bijvoorbeeld de re-engagement of retargeting manier vaak succesvol.

Hoe ‘hengel’ je de vis uiteindelijk naar binnen?
Je moet je beoogde mensen aan de haak slaan. De toolkit van de online marketeer zit vol met allerlei handige tools om dit te doen. Je kunt verschillende tools gebruiken om te vissen. Een telescoophengel of werphengel? Een grote haak of een kleinere haak? Kunstaas of brood? De mogelijkheden online zijn ook plenty. Denk aan een ebook, webinar, toolkit, whitepaper of andere weggever. Alleen dan ben je er nog niet. Wanneer je klant wat in zijn winkelmandje heeft gedaan of interesse heeft getoond, is de vis nog niet volledig binnen gehengeld. Door het implementeren van marketing automation kun je als marketeer een terugkerend systeem follow-up systeem creëren al dan niet in samenwerking met sales.

Zo bereid je de online strategie goed voor
Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes. Er zijn drie factoren die je goed moet voorbereiden wil het succesvol worden:

> De nulmeting
Kijk waar de organisatie op dit moment staat. Hoe wordt de website gebruikt, wat zijn de zoekvolumes op relevante zoekwoorden, is er een stijgende of dalende trend zichtbaar. Wat voor resultaten worden er behaald, wat is het conversieratio? Hoe snel is de website? Hoe scoort de organisatie op de social kanalen?

> De analyse
Sales en marketing zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Het is belangrijk om te analyseren hoe de marketing wordt ingezet en hoe de sales wordt ingezet. Zodoende kun je ze beter op elkaar laten inwerken.

> Creëer betrokkenheid
In deze tak van sport heb je met mensen te maken. Als marketeer ben je afhankelijk van andere partijen. Creëer zo veel mogelijk draagvlak zodat men de essentie gaat zien. Denk aan de salesafdeling, productspecialisten, klantenservice, het management en wellicht nog andere belangrijke functies binnen jullie organisatie. Onze ervaring is dat plannen vaak alleen slagen als er draagvlak is.

Hoe ontwerp je een online marketingplan?
Zo, het is nu echt tijd om jouw marketingplan te ontwikkelen! De vragen die we reeds hebben behandeld zullen je helpen bij het maken van je plan. Als je terugleest zie je dat in bovenstaande de klantreis centraal staat. Dit is momenteel de beste manier om te gebruiken om klanten aan je te binden en te overtuigen.

Een klantreis kan heel erg uitgebreid zijn. Het is raadzaam om deze op te delen in vier fasen. Te weten See, Think, Do en Care. Hét online marketing model van Google.
Het model geeft weer hoe je verschillende fasen in de online customer journey kunt bewandelen en wat de behoeften van de klant zijn. De customer Journey (klantreis) heeft verschillende voordelen:
– Je hebt inzichtelijk welke fasen worden doorlopen en kunt hierop interacteren.
– Je kunt je doelgroep vaker bereiken (kracht van herhaling).
– Je blijft top of mind bij je doelgroep.
– Je hebt de mogelijkheid om meerdere boodschappen te verspreiden (informatie vs actiegericht).
– De kans op conversie wordt vele malen verhoogd.

Voor elke fase worden KPI’s (Key Performance Indicators) aangemaakt. In de Think-fase concentreer je je op andere KPI’s dan in de Care-fase.

Why, how, what
Ga in elke fase van het klanttraject in de online strategie na wat je wilt implementeren en hoe je dat denkt te doen. Belangrijker nog, bepaal ook waarom je dat wilt doen. Denk hierbij zeker ook aan het langetermijnperspectief. Een klant heeft jouw oplossing namelijk niet altijd de volgende dag nodig, de aanloopfase kan bijvoorbeeld weken, maanden of jaren duren. ‘Men koopt bijvoorbeeld niet elk jaar een nieuwe keuken’. Kijk bij het maken van het plan ook naar de concurrentie wat deze juist wel of niet doet.

Go with the flow!
Het is tijd om te beginnen met de uitvoering van jouw online marketingplan en de tips die je geleerd hebt van deze blog te verwerken in jouw eigen strategie. Als houvast kun je het bekende Business Model Canvas gebruiken.

We wensen je veel succes en energie toe! Loop je vast en kom je er niet uit? Schroom niet om contact met onze specialisten op te nemen.

ga terug