[ blog 3 van de 8 ]

Display advertising, wat kost dat?

Display advertising of display ads is een fantastische kans om in contact te komen met een potentiële doelgroep om zodoende de merkbekendheid te vergroten. Display advertising bestaan uit afbeeldingen die via een online medium (zoals een externe site als nieuwssites, blog sites maar ook bijvoorbeeld Buienradar) worden getoond aan een bepaald segment van mensen op basis van specifieke kenmerken.

Wat is de definitie van display-advertenties? Hoe gebruik je display ads?
Display advertising is een uitstekende methode om de bekendheid van een item, merk of bedrijf te vergroten. Het is gebruikelijk om te betalen voor de vertoningen, dus wanneer mensen je advertentie te zien krijgen. Dit is op basis van een CPM-model (cost per mille / kosten per 1000 vertoningen). Display advertising kan worden weergegeven als een statische banner of een dynamische banner op een site die niet van jou is, het is opgedeeld in verschillende kanalen. Te weten:

Site netwerken
Het is meestal een afbeelding of statische banner op een website die extern is, maar het kan ook een interactieve widget zijn. Het is mogelijk om dit te regelen via Google Ads (het Google Display Netwerk). Er zijn ook websites die niet in deze categorie vallen en in plaats daarvan zijn gekoppeld aan een ander Display-netwerk. Denk bijvoorbeeld aan een affiliate partij of een partij waar 1-op-1 afspraken zijn gemaakt. Wij hebben een breed netwerk op partnersites waarop je banner kan worden vertoond, neem daarvoor gerust contact met ons op.

Remarketing
Remarketing is één van onze favorieten. Wanneer je een website hebt bezocht, worden er vaak cookies achter gelaten op je device (laptop/smartphone). Met deze cookies kun je een bezoeker opnieuw benaderen. Daarom zie je wanneer je bijvoorbeeld naar een bepaald type schoen hebt gekeken op internet, deze advertentie nog eindeloos terugkomen. Bonustip: wanneer je remarketing instelt, wees er dan zeker van dat je altijd de verkopen hebt uitgesloten. Wanneer je die schoen al hebt gekocht en vervolgens weer met korting voorbij ziet komen, wekt dat juist frustratie op.

Mobiele applicaties
Wanneer je een spelletje op je telefoon speelt of gebruik maakt van gratis apps als Marktplaats, Buienrader of NU.nl, kom je vaak onderin een banner of een pop-up tegen. Van deze advertentievariant maken we zelden gebruik omdat men vaak per ongeluk op deze banners klikt. Ook ligt de frequentie hoger waardoor deze advertentievorm een hogere irritatiefactor met zich meebrengt. Gelukkig zijn deze locaties eenvoudig uit te sluiten.

Maar wat kost nou zo iets?
De kosten van display advertising hangen af van de omvang van je doelgroep, het aantal keren dat de advertentie is bekeken, het type platform, de biedingen die je eraan koppelt en overige factoren. Het advertentiebudget is altijd afgeleid aan de CPM zoals we hierboven aanhaalden. Tussen de 1 – 5 euro advertentiebudget haal je gemiddeld genomen wel 1.000 vertoningen. Probeer dat maar eens bij andere mediakanalen te realiseren. Uiteraard is dit een indicatie, specifieke platfora zijn uiteraard een stuk prijziger en kan de CPM zomaar op 50,- liggen.

ga terug