[ blog 1 van de 8 ]

Effectieve marketing doe je zo!

Sinds 2020 is de toename van online verkopen exponentieel gestegen. Een reden des te meer om zichtbaar te zijn via display advertising. Anno 2022 zijn er online een tal van mogelijkheden om in contact te komen met je doelgroep middels relevante advertenties. Het klinkt eenvoudig, maar online is de concurrentie alsmaar groter en groter. Pas daarom slimme technieken toe die voor je werken en pak zodoende je voorsprong t.o.v. andere banners.

Verdienmodel van de grote techgiganten
Het verdienmodel van de grote techgiganten als Google en Meta (moederbedrijf van Facebook & Instagram) is dat banners worden weergegeven op basis van een CPM-model. Hierbij betaal je per 1.000 impressies een x bedrag (Cost Per Mille). De kosten kunnen erg verschillend zijn. Dit hangt onder meer af van hoe je je eigen banners maakt en hoe deze banners presteren, waarover later meer. Daarnaast is het verstandig om de CPM prijs te verhogen tijdens de piekmomenten (denk bijvoorbeeld aan Black-Friday, Sinterklaas of Kerst, de tijd van het jaar waarin veel mensen winkelen voor cadeaus). Er is dan erg veel concurrentie! Als je een verhoogde CPM-prijs hebt, kun je meer impressies krijgen en verkeer naar je site doorsturen.

Retargetting als basis!
Het is algemeen bekend dat wanneer je mooie schoenen tegenkomt op het internet je vervolgens tot in den treure wordt ‘achtervolgd’ door dezelfde schoenen op andere websites als nieuwssites en buienradar.nl. Toch zijn dynamische banners een geweldige manier om dit te bereiken. Het merendeel van de klanten verlaat de site voor de eerste keer, zonder conversie. De klanten surfen vervolgens verder op het wereldwijde web. Meestal kiezen ze na een paar bezoeken waar ze moeten kopen. Met dynamische advertenties worden mensen herinnerd aan producten waarop ze eerder hebben geklikt en komen ze eerder bij je terug. Maar let op: zodra men heeft gekocht is het belangrijk om de groep kopers uit te sluiten in de campagnes. Iets wat nog steeds vaak wordt vergeten. Daarnaast kun je een ‘frequency cap’ instellen voor het maximaal aantal getoonde banners in een bepaalde periode. Wanneer men continu wordt achtervolgd, is het effect namelijk averechts.

Het is raadzaam om altijd gebruik te maken van remarketing campagnes om zo Quick-winst te pakken. Maar doe het wel op de juiste manier.

Test, test en blijf testen
Online is alles meetbaar en zichtbaar. Super mooi, want zo weet je exact het effect van je campagne! Maak hier dan ook zeker gebruik van en test voortdurend door. Zet banners in in verschillende formaten. Voor Google gebruik je ten minste:

– Inline rechthoek > 300 x 250 pixels
– Leaderboard > 728 x 90 pixels
– Grote rechthoek > 336 x 280 pixels
– Grote banner voor mobiel > 320 x 100 pixels
– Half-page ad > 300 x 600 pixels

Daarnaast kun je ook gebruik maken van de volgende formaten:

> Vierkant en rechthoek
200 x 200 pixels
240 x 400 pixels
250 x 250 pixels
250 x 360 pixels
300 x 250 pixels
336 x 280 pixels
580 x 400 pixels

> SkyScraper
120 x 600 pixels
160 x 600 pixels
300 x 600 pixels
300 x 1050 pixels

> Leaderboard
468 x 60 pixels
728 x 90 pixels
930 x 180 pixels
970 x 90 pixels
970 x 250 pixels

> Mobiel
300 x 250 pixels
320 x 50 pixels
320 x 100 pixels

Voor social gebruik je:
– Vierkante foto > 1080 x 1080 pixels
– Liggende foto > 1350 x 1080 pixels
– Staande foto > 1080 x 1350 pixels
– Stories > 1080 x 1980 pixels

Gebruik bij voorkeur verschillende typen afbeeldingen om zo te testen welke afbeelding het beste presteert. Stel je doet mee met een weddenschap in een paardenwedstrijd. Je wed op paard x, maar deze valt en loopt een gebroken been op, dan kom je niet zo ver. Spreid online je risico’s om zo veel mogelijk rendement te halen binnen je advertentie budget. Ook dynamische als .gif of HTML5 banners zijn zeker een optie om te testen.

Enkele tips om zeker mee te nemen in je tests:
– Test achtergrondkleuren
– Test achtergrondafbeeldingen
– Achtergrondkleur vs achtergrond afbeelding
– Productafbeelding vs productbeleving
– Statisch vs dynamisch
– Afbeelding van mannen vs afbeelding van vrouwen
– Call to action tekst (button)
– Call to action kleur (buttonkleur)
– Call to action tekst vs tekst met icon (bijvoorbeeld >)
– Diverse posities als Call to action positie, afbeeldingspositie en tekstpositie
– De boodschap van de banner

Daarnaast geeft Google ook enkele suggesties voor het opzetten van een goede bannercampagne:
– Zorg ervoor dat je een duidelijke call to action opneemt
– Vermeld promoties, prijzen en speciale aanbiedingen
– Zorg voor een geschikte landingspagina

Omdat we het niet vaak genoeg kunnen benadrukken, A/B test altijd!!

Selecteer de juiste doelgroep
In het begin is het belangrijk om de juiste mensen te kiezen en je banner daarop af te stemmen. Logisch, denk je in eerste instantie, maar vaak het is veel ingewikkelder dan je dacht. Target bijvoorbeeld vooraf gedefinieerde doelgroepen, look-a-like doelgroepen, klantenbestanden, interactie/ remarketing doelgroepen, een cluster van bepaalde websites, een cluster van verschillende typen zoekwoorden (denk bijv. aan de naam van een concurrent), etc.

Super Tip! Binnen Google Ads zien we vaak dat apps worden meegenomen in de plaatsingsmogelijkheden. Je kent ze vast, die onderste balk wanneer je op een app op je telefoon zit. Deze genereren vaak veel kliks maar weinig resultaat. Dit komt omdat men ze ‘per ongelijk’ aanraakt met bijvoorbeeld dikkere vingers. Daarom sluiten wij altijd de 140 app-uitsluitingen in.

Mobile first
De computer staat nog steeds bovenaan de lijst als het gaat om online informatie. Toch worden er elk jaar meer en meer online aankopen in Nederland afgerond met het mobiele apparaat (smartphone en tablet). De grote techgiganten geven meer en meer prioriteit aan mobiel. Vandaar dat we deze grote groep nog steeds niet mogen vergeten! Test je uiteindelijke creative daarom ook altijd op mobiel of het voldoende leesbaar is, alles duidelijk in beeld is en de kwaliteit niet verloren gaat.

Klanten verwachten onmiddellijk resultaat als ze hun mobiel openen. Ze verwachten te krijgen wat ze zoeken met slechts een klik, zoals de naam van het bedrijf, de prijs van een specifiek product, of zelfs zien wat de advertentie de boodschap is. Kortom, mobiele advertenties moeten gemakkelijk te lezen en het belangrijkste, gebruiksvriendelijk zijn. Zorg ervoor dat je jouw landingspagina mobiel helemaal geschikt voor maakt, want je wil niet dat je klant de pagina meteen verlaat.

Vergeet vooral geen humor toe te passen
Naast de juiste markt, een goed geschreven boodschap en verschillende typen creatives, kan humor ook van groot belang zijn. Een grappige commercial kan leiden tot positieve (online) mond-tot-mond marketing. En… gratis bekendheid is altijd goed, toch?

Laat je zeker niet beperken tot één advertentie! Verken lekker alle mogelijkheden, spring eruit en experimenteer er op los. De meest effectieve kleuren, teksten en beelden zullen je zeker het meest effectieve resultaat geven! Vergeet mobiele advertenties niet. Wees niet bang om iets nieuws te proberen. Het is moeilijk te bepalen om vooraf te bepalen welk resultaat het oplevert. Dit wordt pas duidelijk naar mate je de eerste stappen hebt gemaakt. Bijsturen kan altijd en het belangrijkste; begin gewoon!

Wil je meer weten over display marketing? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en wij vertellen je er graag alles over.

ga terug