Category- & schapvisie

De categorie Vriesverse Aardappelproducten
De categorie vriesverse aardappelproducten bestaat uit Frites, Aardappelspecialiteiten en Aardappelschotels. De marktomzet in Nederland in de categorie is ca. 110 miljoen euro. 55% daarvan is frites, 35% aardappelspecialiteiten en 10% aardappelschotels. Van de totale omzet Vriesvers in de supermarkt wordt 11% door Aardappelproducten gerealiseerd. Kijk je echter naar de kilo’s die verkocht worden dan doet vriesverse aardappelproducten bijna een kwart van het volume. Daarom neemt aardappelproducten ongeveer 17% van de ruimte op de vriesversafdeling in beslag (gelijk aan de ruimte voor Pizza).

Merken in Vriesverse Aardappelproducten

Naast Aviko heeft het eigen merk een belangrijke positie in de categorie aardappeldiepvries. Samen zijn ze goed voor ruim 90% van de markt. Aviko vervult een belangrijke rol vanuit het creëren van waarde in de categorie. Innovatie en dynamiek in het assortiment houden zijn daarbij belangrijke factoren. Eigen Merk heeft een belangrijke rol vanuit formule uitstraling en prijssignaal. Dat zorgt ervoor dat Aviko een groter marktaandeel heeft in omzet en Eigen Merk een groter aandeel in volume.

Aviko als A-merk
De meerwaarde van Aviko is een waardevol merk te zijn voor de shopper en daardoor ook relevant te blijven in de supermarkt. Aviko als merk bouwt op drie pijlers:
• Aviko straalt vertrouwen, beleving en authenticiteit uit.
• De producten zijn van een hoge constante kwaliteit.
• Aviko is innovatief. Door vernieuwend te zijn blijft het assortiment
  dynamisch en onderscheidt Aviko zich in de markt.

Aviko: de aardappelkenner
De belofte die Aviko aan de consument doet, luidt als volgt: “De producten van Aviko worden gemaakt met veel kennis, aandacht en zorg. Aviko vindt het belangrijk om de eerlijke smaak van de aardappel voor u te behouden, samen met de vitamines en mineralen die hem zo gezond maken”

Aviko segmentatie

Hoe kiest de shopper?
De klant komt naar het schap voor Frites, een aardappelspecialiteit of een aardappelschotel. Bereidingswijze is vervolgens heel bepalend. Een klant weet voor zichzelf hoe ze het product gaat bereiden. Frites is vaak onderdeel van een snackmaaltijd en wordt dan meestal gefrituurd. Is frites onderdeel van een aardappel-groente-vlees maaltijd, dan komt ovenbereiding vaker voor. Specialiteiten zijn sowieso meestal onderdeel van een aardappel-groente-vlees maaltijd en worden vaak in de koekenpan bereid. Gevormde puree producten als kroketjes worden vaker gefrituurd of in de oven bereid. Vervolgens is het productvoordeel van belang. Als prijs belangrijk is, kijkt de shopper naar promoties, het eigen merk of producten uit de basislijn van Aviko. Aviko heeft daarnaast een aantal producten ontwikkeld met specifieke productvoordelen die inspelen op consumentenbehoeften. Hieronder kun je zien welke indeling Aviko daarvoor heeft gemaakt voor Frites en Specialiteiten.


Aviko assortiment frites
Aviko onderscheidt in haar fritesassortiment vier segmenten gebaseerd op verschillende productvoordelen voor de consument. Ze zijn ingedeeld volgens de 4 G’s:

Gezin - De basislijn Aviko Frites
Goede prijs-kwaliteit verhouding, aantrekkelijk voor gezinnen. In de varianten Pommes Frites (1kg en 2,5kg) en Franse Frites (1kg).

Gezond - Aviko Frideaal
De verantwoorde keuze in frituurfrites. Minder vetopname en een laag verzadigd vetgehalte. Beschikbaar zijn Frideaal Pommes Frites en Frideaal Franse Frites.

Genieten - Aviko SuperCrunch
De krokanste frites ooit en daarom de lekkerste. Subliem resultaat uit de oven. Het assortiment omvat SuperCrunch Ovenfrites, Kreukelfrites, Franse Frites en Hollandse Frites.

Goed gevoel - Aviko Friet van ’t Huis
Vertolkt het gevoel van huisgemaakte friet met een pure, ambachtelijke uitstraling en een volle aardappelsmaak. Verkrijgbaar zijn Aviko Friet van ’t Huis Boerenfriet, Vlaamse Friet en Oma’s Smulfriet.

Aviko Assortiment Aardappelspecialiteiten
Aviko onderscheidt in haar specialiteitenassortiment eveneens vier segmenten gebaseerd op verschillende productvoordelen voor de consument. Ze zijn ingedeeld volgens de 4 V’s:

Vertrouwd – de basislijn Aviko aardappelspecialiteiten
Hieronder vallen aardappelschijfjes, -dobbelsteentjes, -partjes, gekruide partjes en Oma’s Smulpiepers. Dit zijn allemaal gesneden variëteiten. Met aardappelpuree als basis zijn verkrijgbaar Aardappelbolletjes, -kroketjes, Pom’ Duchesse en Lachebekjes. De basislijn van Aviko kent een brede kopersgroep.

Verrijken – Aviko Aardappelschotels
De bekende Aardappelschotels van Aviko, zijn samengesteld uit een aardappelcomponent, bijvoorbeeld een Aardappelschijfje of Rösti, waar groente, vlees en kruiden aan toegevoegd zijn. Het assortiment omvat Hollandse, Zwitserse, Griekse, Italiaanse, Turkse en Duitse aardappelschotel in 450 gram. De drie populairste smaken Hollands, Zwitsers en Grieks zijn verkrijgbaar als XXL Aardappelschotel van 1000 gram.

Variatie – Aviko Rösti
Aviko schaart alle rösti-varianten onder de noemer variatie. Ze bieden inspiratie want met Rösti kunnen consumenten eindeloos variëren. In de varianten losse Rösti Original, Rösti Rondjes Naturel en Bacon & ui, Rösti mini’s en Rösti Burgers. Dit is met recht een groeisegment dat ook nog eens nieuwe kopers naar het schap trekt omdat het unieke producten zijn, alleen in vriesvers verkrijgbaar.

Verwennen – Aviko Gratins en Quiche
De culinaire aardappelproducten van Aviko. Specifieke verwenproducten, onder meer geschikt voor feestelijke maaltijden. Beschikbaar in deze productlijn zijn Gratins Emmentaler kaas, Gratins Tijm Rozemarijn en Quiche Naturel. Deze producten zorgen voor veel toegevoegde waarde. Wil je verdere informatie op productniveau hebben, neem dan een kijkje op www.aviko.nl.

Aviko vlekkenplan

Schapvisie
In de categorie is de ruimteverdeling tussen Frites enerzijds en Aardappelspecialiteiten en –schotels anderzijds ongeveer 50/50 ondanks dat er meer omzet en volume in Frites zit. Dit komt doordat Aardappelspecialiteiten kleinere verpakkingseenheden hebben en er meer verschillende varianten zijn. En juist die variatie in keuze is bij aardappelspecialiteiten belangrijk voor consumenten omdat specialiteiten meestal onderdeel zijn van een aardappel-groente-vlees maaltijd.

Omdat Aviko en eigen merk ruim 90% van de markt vertegenwoordigen, adviseert Aviko een presentatie in merkblokken. Een keuze voor clustering van de Aviko segmenten (de 4 G’s en 4 V’s) zorgt er verder voor dat een overzichtelijk en rustig schapbeeld ontstaat.