Sterke groei impuls van Red Band
 
 
Snoep kopen gebeurt meestal vanuit een impuls, de momenten waarop je snoept, liggen echter aardig vast.  Door het assortiment snoep duidelijker te laten aansluiten bij die gebruiksmomenten  en door er voor te zorgen dat de confrontatie en verleiding op de winkelvloer toeneemt, kan de groei van deze productgroep weer worden gestimuleerd. En dat is precies wat Leaf met de relaunch van Red Band beoogt. 
Groei terugbrengen
De categorie Suikerwerk vertoont geen groei meer en dat geldt ook voor het grootste segment Snoep. Red Band is in belangrijke mate bepalend voor de ontwikkeling van het Snoepsegment en vanuit die verantwoordelijkheid zet Red Band een aantal kwalitatieve stappen die weer groei moet brengen. Het grote onderzoek ‘Impuls voor Impuls’ van het Studiecentrum voor Snacks & Zoetwaren SSZ vormde daarvoor een vertrekpunt. Dat liet onder andere zien alleen al de plaats van snacks en zoetwaren in de winkel de ontwikkeling van de categorie stevig kan aanzetten. 
Vier grote gebruiksmomenten
In het  eigen vervolgonderzoek is Leaf de diepte ingegaan om met name de gebruiksmomenten van snoep  helder in beeld te krijgen, om deze door te kunnen vertalen naar de Red Band producten. Snoep is een tussendoortje waarbij het vooral gaat om pretmomenten.  Er zijn vier grote gebruiksmomenten gedefinieerd die elk zo hun eisen stellen aan het soort snoepje en de verpakking die daarbij de voorkeur heeft.  Die vier momenten zijn Volwassen individueel, Snoeppot, Familiemoment en Uitdeelmoment Kind en deze zijn vervolgens  afgezet tegen het bestaande aanbod van Red Band.  Met als resultaat dat er een optimalisatie is doorgevoerd en dat er nieuwe snoepjes zijn toegevoegd. Vanaf begin volgend jaar bestaat de range uit 22 producten die samen een compleet aanbod vormen voor alle snoep gebruiksmomenten thuis.
Beter vindbaar in schap
Red Band is rood en daardoor heel herkenbaar in het schap. Door echter opvallende witte cartoonachtige afbeeldingen op de voorkant van de verpakking te plaatsen, zoals een snoeppot of een bank met tv , kan de shopper echter sneller zien welk snoepje voor welk moment het meeste geschikt is.  Daarnaast zijn de smaakeigenschappen van een snoepje nog helderder benoemd, zoals Zacht zoet, Zacht zuur, Hard zuur  etc.  De vernieuwde range zal in 2013 op z’n Red Bands ondersteund gaan worden.
Lees meer in november uitgave van Foodmagazine